Het verschil tussen een harde schijf en het geheugen van je computer…

Op vraag van Els nog een stukje voor PC-leken.

Ikzelf heb mijn eerste stappen in de IT wereld gezet als help desk medewerker. Ik vind dat nog steeds de beste manier voor een ontwikkelaar, analyst of projetc coach om te begrijpen hoe een eindgebruiker denkt.

Een probleem dat telkens opnieuw opdook was het verschil tussen een harde schijf en het geheugen.

Regelmatig kwam ik mensen tegen die als het geheugen van de PC vol zat (we spreken over het jaar 1994, maw DOS en Windows For Workgroups) programma’s begonnen te de-installeren.

Het geheugen van een computer is het blad van uw bureau, (daar waar de lelijker kalender’s van de bank liggen).

De harde schijf, dat is uw boekenkast.

Als uwen bureau volg ligt, heeft het geen zin om boeken uit uw boekenkast weg te smijten. Uw bureau blijft vol liggen.

Als uw boekenkast vol zit, heeft het geen zin van een grotere bureau te kopen.

Waarschijnlijk zijn er wel haken en  ogen aan deze metafoor, doch ik gebruik deze al 14 jaar en elke keer helpt het mensen om het verschil voor een en voor altijd te snappen tussen de harde schijf en het geheugen van een computer.

Update: Wat moet je dan doen als je harde schijf vol zit? Wat zou je doen als je boekenkast vol zit en je wil al je boeken houden? Ik koop een tweede boekenkast of ik koop een grotere (hogere) boekenkast.

Aangezien ik meestal werk met een laptop dan koop ik een grotere harde schijf die past in mijn computer, en gebruik een programma als Acronis om een copy van mijn oude harde schijf op mijn nieuwe harde schijf te zetten. (Ik gebruik een oude pc om die copy te maken.) Ik steek de nieuwe harde schijf in de “oude” computer en ik kan weer verder.

  • Nadeel aan deze manier van werken: je doet verder met je installatie zoals ze was. MAW als je windows versie  onstabiel is kan je beter met een volledige nieuwe installatie beginnen.
  • Voordeel van deze manier van werken: je gaat verder met de installatie zoals ze was. En je bent vrij snel klaar.

Zie ook de commentaar voor Frank om te snappen wat er juist met je geheugen van je PC/mac gebeurd als je hem afzet.

I am Yves Hanoulle, your virtual Project Coach and you can reach me @ Yves at my agile training company .net

Tags van Technorati: ,,
2 Responses

  1. Nog een belangrijke opmerking bij je analogie:

    – Elke dag als jij ‘s avonds van je kantoor vertrekt, gooit de kuisvrouw alles van je buro weg. Onherroepelijk! Tenzij je je lamp laat branden. (Het werkgeheugen van je PC ben je kwijt als je je pc afzet, of zelfs als de stroom uitvalt).

    – Als je boekenkast uiteenvalt, ben je alle boeken die erin staan, kwijt! Zorg dus dat je kopies van die boeken in een andere boekenkast hebt staan.

  2. mm Frank, dat van die boekenkast die uiteenvalt is wat ik bedoelde met dat de metafoor niet 100% klopt. Als mijn boekekast uiteenvalt heb ik mijn boeken nog. (Maar bij een pc is dat niet zo.)

    Dat van die kuisvrouw is een mooi uitbreiding voor het geheugen. Bedankt.

Leave a Reply

