KBC online en gebruiks vriendelijkheid…

KBC online schakelt over naar een kaart ipv een sleutel. (Dat terwijl ik net een jaarje van Isabel naar KBC online ben overgeschakelt om van de kaart af te zijn.)
Ik ga de kaart gaan halen zodat ik later verder kan werken zonder problemen.

Aangezien ik nog wacht op een nieuwe pc maak ik daar nog geen gebruik van. Er staat op dat ik tijd heb.

Deze morgen KBC online werkt normaal (==> volgens de helpdesk gisteren)
KBC Online werkt plots niet meer.
==> 3 maal verkeerde code in gegeven. Vreemd ik dacht dat ik de juiste code ingaf.
Na ja kan iedereen overkomen.

Bellen naar KBC kantoor,we bellen u terug binnen de 15 minuten.
1 uur later zelf terug bellen.
U bent verplicht om gebruik te maken van de kaart, dat moest binnen de maand. Aha het feit dat ik voorzienig was speelt nu in mijn nadeel. Spijtig dat men dat nooit gemeld heeft.
Bij mijn kantoor kan men mij niet verder helpen.
Gelieve de helpdesk te bellen.

Bij de helpdesk zegt men me dat het kantoor me wel degelijk kan helpen door een nieuw paswoord te genereren.
Terug bellen naar het kantoor.
Men genereert een nieuw initeel paswoord en faxt het door.
Op het document staat ga naar https://www.kbc.be/ondernemer/starten en volg de instructies.
Geen instructies op deze pagina, wel de mogelijkheid om in te loggen.

Ik log in met het verkregen paswoord.
Lukt niet. Ik probeer nog een paar keer.
Dan klikt ik op gebruikersbeheer, waar er een mogelijkheid staat om een nieuwe sleutel te genereren.
Ah dat moet ik dus doen.
==> Ik maak de sleutel aan met de gegevens die ik gekregen heb.
Werkt perfect.
Ik wil die gebruiken. Sleutel werkt niet==> Fout boodschap weer de zelfde, u heeft 3 maal de verkeerde
code gebruikt. Vreemd dit is de eerste poging die ik onderneem sederd ik de code gebruik.

IK bel terugnaar de helpdesk. Ah ja  had de initiele code nooit mogen in geven in het andere scherm; Dat heeft de nieuwe code die ik nadien aanmaakte geblokkeerd. Vreemd.
OK wat moet ik nu doen?
terug bellen naar uw bank en ze zullen u een nieuwe code genereren.
Again?

Persoon overloopt met mij nog eens de procedure. Ja dat heb ik gedaan. “Hoe, dat hebt u gedaan? En dat heeft het geblokkeerd?” Nee dat heb ik gedaan nadat ik merkt dat de code op de hoofdpagina niet werkte. VOlgesn uw uitleg was dat al geblokkeerd vooraf. Ik zal u doorverbinden en bel u binnen 10 minuten terug.

Hij verbind me door met het kantoor en die bezorgt me een nieuwe code.
Ik moet wachten met de nieuwe code, we zullen samen de procedure doorlopen.

Dan doen we en het werkt. Ik kan één week verder. Dan is de code ook weer verlopen. Ik zal maar hopen dat het leveren van mijn pc in een versnelling geraakt.

Ter verduidelijking, de mensen bij de KBC die me geholpen hebben waren uiterst vriendelijk.
Dit is de allereerste keer dat een helpdesk zegt dat hij me gaat terug bellen en dat ook nog doet.

Het is andermaal de software die steken laat vallen.
A de foutboodschappen kloppen nooit. (Telkens u heeft 3 maal geprobeerd)
B De automatische blokkering is redelijk annoying. Zo had de software me ook vooraf kunnen waarschuwen dat dit ging geblokeerd geraken vanaf datum X
C Dat het inloggen niet gaat met de sleutel die ik van de bank krijg tot daar aan toe, doch men had dit wel kunnen detecteren en me automatisch naar de juiste pagina sturen. (Zonder opnieuw te blokkeren)

We hebben nog veel werk in software land. Vertaal: Hoe software andermaal probeert om mensen zich dom te laten voelen. Ik ben blij dat ik een informaticus ben, want ik zou er horendol van worden. Nu is het voor mij andermaal een uidaging om te zorgen dat mijn volgende team niet zulke kemels maakt.

Update: Mijn nieuwe pc is toegekomen. Dus installeer ik de KBC card software. Nu merk ik dat het document dat ik had gekregen effectief vermeld te installeren voor 2008/04/27. Maw mijn heeft mijn vorige manier maar eventjes ander halve maand te vroeg afgesloten. Kwa gebruiks vriendelijkheid kan dat tellen. Ik heb dan ook net gelezen in DataNews dat 80% van de informatici hun gebruikers liever kwijt zijn. Dit is een mooi voorbeeld.
Het wordt nog beter, de KBC software wordt niet ondersteund om Windows Vista. Pardon? Vista is reeds een jaar uit en nog niet ondersteund? Ik heb aan minstens 3 KBC medewerkers verteld dat ik aan het wachten was op een nieuwe PC. Niet één heeft er vermeld dat deze manier van werken niet werkt op VISTA.

Nou ja niet werken is een groot woord: de installatie zegt: je mag het gebruiken maar we gaan je niet helpen. Ik vertaal dat door “We zijn zelf te lui om het te testen. ”

Update: Ivm Vista zie het vervolg verhaal.

I am Yves Hanoulle, your virtual Project coach and you can reach me at yves at my agile training company .net

4 Responses

  1. Geweldig verhaal! Ik ken de frustratie ondertussen. Dat ze zelfs Vista niet degelijk ondersteunen is gewoon absoluut waanzin te noemen. Man toch…

  2. […] New KBC Online & Vista Posted on May 20, 2008 by paircoaching I have posted a while ago my problems with the new KBC online way of working. […]

  3. Ik als klant van kbc ben heel tevreden dat ik online mijn rekeningen zal kunnen betalen via selfbanking.
    En ook naar mijn stand van mijn rekening kan bekijken of wat er op mijn rekening staat of erop komt.
    Met vriendelijke groeten,
    Anita VanHoucke

    • @Anita
      Ik begrijp je opmerking niet goed.
      Zal kunnen?
      Dat kan al jaren bij KBC en bij gelijk welke Belgische Bank.
      Dat is voor mij de minimum voorwaarde voor een bank.
      Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie in jouw opmerking, wil je dat wat verduidelijken?
      Y

Leave a Reply

